Kde nevadí 200 autobusů za den, nebude vadit dalších 70 nákladních aut
Vedení Liberce se rozhodlo řešit dopravu do vznikající průmyslové části v Ostašově (v areálu bývalé slévárny) tím, že kamiony do a z této oblasti budou jezdit přes ulici Švermovu. Ano, přes tu ulici, která je už tak dost přetížená.
Civilizace vs. příroda. Modro-zelená infrastruktura šetří krajinu i rozpočet
Infrastruktura - kouzelné slovíčko, které se ve správě státu rozmělňuje na desítky nesouvisejících úkolů. Tím se ovšem její budování výrazně prodražuje a není efektivní. O které infrastruktuře je řeč? O jakékoliv – dopravní, komunikační, modro-zelené, nebo třeba o technické a veřejné vybavenosti. Zdá se vám, že to nijak nesouvisí? Ale ano, stačí se podívat blíže.
Místo, kam jeden výlet nestačí
Klasické rozhodování, jestli vyrazit do zahraničí nebo po Čechách, bylo letos menším dilematem než v minulých letech. I když je cestování do zahraničí v omezené míře možné, není tolik vyhledávané. O to většímu náporu čelí tradiční místa oblíbená mezi domácími turisty, jako jsou Bedřichov, Malá Skála, Máchovo jezero a hřebeny Krkonoš. Zároveň je důležité si uvědomit, že Jizerky a Český ráj nesmí trpět. Po květnovém uvolňování zahltily oblíbená turistická místa davy návštěvníků. Není divu. Po dlouhých dnech strávených na ose domov – práce – domov se stal výlet do přírody jasnou volbou. Liberecký kraj těží z krásné přírody a dobré dopravní dostupnosti z hlavního města. Zvýšená návštěvnost ale přináší nápor na přírodu a místní obyvatele. Cestovat v davu je nepříjemné i pro samotné cestovatele. Proto je potřeba nabídnout nové cíle a rozmělnit tím útok na tradiční turistické taháky. Je třeba podpořit alternativní nástupní místa na turistické trasy. Doplnit je navazující veřejnou dopravou tak, aby se navštěvovaná místa nezměnila v obří parkoviště. Nabídnout okruhy, které začínají v jednom místě a končí v jiném, kdy návštěvníci mají možnost se pohodlně dopravit zpět.
Odstavné plochy pro kamiony vs. brownfieldy
Parkovacích a odstavných ploch pro kamiony je nedostatek v celé Evropě. Například v Německu jich chybí okolo 14 000. Přitom Českou republikou projede týdně okolo 50 000 kamiónů, které mají k dispozici jen něco málo přes 2 600 parkovacích míst, a to včetně těch u čerpacích stanic. Chybí dalších 1 500 parkovacích míst. Tranzitní kamiony ale musí někde zastavit na povinné zastávky a přestávky, proto zastavují na okraji sídlišť, na parkovacích místech pro osobní vozidla, kdekoliv podél silnic. Toto parkování není bezpečné ani šetrné k vozovce, která na sídlištích nepočítá se zatížením 40 tun na vozidlo.